کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 با تناسب اندام بالاتر

17 مه 2016- یک مطالعه ی 20 ساله نشان داد احتمال ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 درافرادی با سطح بالاتری از آمادگی جسمانی، کمتر است. فعالیت فیزیکی به طور گسترده ای برای مدیریت دیابت نوع 1 و 2 مورد ستایش قرار گرفته است و می تواند به کنترل قندخون و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند اما در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه Minnesotaانجام شده است، بروی اثر ورزش در پیشگیری از پیش دیابت و دیابت نوع 2 تمرکز گردید.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Chowاطلاعاتی را از مطالعه ی خطر بیماری عروق کرونر در افراد بالغ جوان (CARDIA) برای بررسی ارتباط پیش دیابت و دیابت نوع 2 به مدت بیش از 20 سال گردآوری کردند.

 در این مطالعه 4373 نفر بین سالهای 1985 تا 1986 مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان از نظر سن، نژاد و میزان تحصیلات متعادل شده بودند. مطالعه ی CARDIAبروی تناسب قلبی عروقی تمرکز داشت و شرکت کنندگان درسال اول، هفتم و بیستم این تحقیق تست ورزش بروی تردمیل را انجام دادند.

ابتلا به پیش دیابت و دیابت هر 5 سال یکبار بررسی شد و دانشمندان دریافتند خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت در افرادیکه دارای سطح بالاتری از تناسب قلبی تنفسی(CRF) بودند، کمتر است. این یافته ها پس از در نظر گرفتن تغییرات BMIهمچنان ثابت ماند، نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

درمطالعه ی دوم که در مجله ی Applied Physiologyمنتشرشده است، محققان تایید کردند که 8 تا یازده درصد تناسب ببشتربا کاهش خطر پیش دیابت و دیابت نوع 2 بمیزان 0.1درصد، در ارتباط است.

رسیدن به این میزان آمادگی با انجام 30 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید روزانه به مدت 5 روز درهفته یا  40 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط روزانه، بمدت 5 روز درهفته امکان پذیر است.

 محققان می گویند: ورزشهایی با شدت بالا همچنین سبب بهبود مقدار کلسترول و قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شود، همچنین ورزش های شدید در زمانهای کوتاه موجب بهبود سلامت قلب می گردند.

 نویسندگان مقاله خاطر نشان کردند که این مطالعه ی بالینی مدرکی است برای حمایت از این اعتقاد " که تناسب اندام در کاهش خطر پیش دیابت و دیابت نقش دارد" این نتایج حتی پس از تنظیم برای BMIهمچنان ثابت ماند، به همین دلیل می توان با اطمینان گفت که برنامه های ورزشی برای کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 مهم هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/higher-fitness-levels-could-reduce-risk-of-developing-prediabetes-and-type-2-diabetes-98944690.html